Pokud chcete dobře přistávat, musíte být dobře připravení. Proto jsme rozdělili přístavní manévr na 8 jednoduchých kroků a postupně je všechny projdeme.
Když tyto (obvykle jednoduché) kroky vykonáváte postupně, snadno si s nimi poradíte a zvládnete reagovat. Když je ale vykonáváte všechny najednou, tak toho dokážete hodně zkazit a ztratíte nad lodí i přistáváním snadno kontrolu. Náš návod je hlavně pro začínající jachtaře, ale i pro zkušené může být dobrým opáčkem.
1. Vyberte vhodný přístav s ohledem na počasí a vítr
2. Zorientujte se v přístavu a vyberte si správné místo
3. Připravte loď na přistání
4. Seznamte posádku s průběhem přistávacího manévru a rozdělte role
5. Zapněte příďový propeler
6. Zorientujte se v přístavu po připlutí a vyberte si nejlepší místo pro přistání
7. Přistávejte s vědomím, kam vás bude snášet vítr a propwalk
8. Přivažte bezpečně loď
Ne každý přístav je vhodný za každého počasí. Vždy si vybírejte přístav bezpečný v daných povětrnostních podmínkách a v daném počasí. Vše se dočtete v jachtařském průvodci (pro Chorvatsko např. 888 přístavů a zátok.)
U každého přístavu i zátoky jsou napsané a nakreslené potřebné informace. Směr větru je znázorněný světlou nebo černou šipkou.
Světlá šipka znamená, že v přístavu bude nepříjemné vlnění, ale je použitelný.
A černá znamená, že přístav je při daném větru nebezpečný a pro stání nevhodný.
Je tedy logické, že nepoplujete do přístavu, u kterého jsou nakreslené černé šipky ze severozápadu, když fouká silný západní nebo jihozápadní vítr...
Když si vyberete vhodný přístav, dobře si na plotru nebo v jachtařském průvodci prohlédněte, jak vypadá:
1. Podívejte se, jestli je příjezd k němu bez navigačních nebezpečí.
2. Zjistěte, odkud fouká, a předem si vyberte správnou stranu mola na přistání, aby foukal vítr od mola, a ne na molo.
Pojďme se podívat na příklad. Na obrázku červená šipka znázorňuje směr větru (bóra) a červená čára označuje část mola, která je pro přistání nevhodná. Tam nás vítr bude tlačit na molo, a navíc musíte proplout po návětrné straně mooringových lan. Modrá šipka a modrá čára značí „bezpečnou“ závětrnou stranu mola, kde je přistání nejsnazší a nejbezpečnější. Vítr vám při přistávání pomáhá a máte pro manévr víc prostoru, protože k molu připlouváte z volné vody, a ne úzkou uličkou.
3. A také se podívejte, jaká je kde hloubka. V přístavu můžou být i mola, kde je hloubka u mola menší než váš ponor. Nebo tam je sypané nábřeží a přímo u mola malá hloubka kvůli kamenům z nábřeží. Pak je dobré nenajíždět na molo zádí, ale přídí. Takové molo poznáte podle toho, že k němu lodě stojí otočené přídí.
Dopředu se zkrátka v přístavu podle popisu zorientujte, abyste věděli, jak budete přistávat a podle toho si včas mohli připravit loď.
V Chorvatsku jsou v podstatě dva různé způsoby stání. Ten nejčastější je na mooringová lana a ten méně častý na mola s prstovými pontony (fingers). Každý způsob vyžaduje jinou přípravu lan a fendrů. Proto potřebujete vědět, jakým způsobem budete v přístavu nebo marině stát, abyste si loď dopředu odpovídajícím způsobem připravili. V Řecku nejčastěji v přístavu stojíte přídí na kotvu a zádí na molo.
Jachtařům dobře známá marina v Sukošanu
Než vplujete do přístavu, připravte si vše na přistání, abyste se mohli soustředit pouze na přistávací manévr. A dělejte vše krok za krokem a ne najednou. Bude to pro vás i pro posádku snazší. Vy budete moci jednotlivé kroky kontrolovat a posádka se bude moci soustředit pouze na jednu činnost.
1. Složte si sprayhood a doporučuji složit i bimini – přes sprayhood nevidíte dobře na příď a rozložené bimini ztěžuje pohyb po lodi s fendry, lany a mooringem.
2. Zvedněte si záďovou plošinu a zavřete záď.
3. Přivažte fendry – při přistání v marině dáte polovinu fendrů na každý bok lodi. Podle toho, jak je vaše loď velká, je umístíte do patřičné výšky.
Pokud plujete na plachetnici okolo 35 stop, dáte fendry horním okrajem až na úroveň paluby (je pravděpodobné, že lodě, mezi které budete zajíždět, budou větší než vaše) a rozmístíte je od středu lodi dopředu i dozadu.
Pokud plujete na větší plachetnici cca 50 stop, umístěte fendry níže, cca 20 cm pod hranu paluby, od středu lodě dozadu a mírně dopředu. Pravděpodobně budete stát mezi stejně velkými nebo menšími loděmi, tak ať nemáte fendry příliš vysoko. Nadzvednout rukou je můžete rychle, ale na to, abyste je mohli dát níž, je musíte převázat.
A nesmíte zapomenout na velký záďový fendr, který umístíte tak, aby držel na zádi, a aby se při nárazu do mola neschoval pod loď.
4. Po fendrech přijdou na řadu zadní vázací lana. Lana si připravíte na vazák, provléknete pod zadním košem a dáte zpátky na palubu. Položte je tak, abyste je mohli rychle vzít a hodit na molo, ale zároveň tak, aby vám nespadla do moře ještě před přistáním.
5. Příprava háčku na zvedání mooringu je jednoduchá, vytáhne se, zajistí v dlouhé podobě a připraví se na záď, aby byl po ruce, ale nepřekážel.
6. Pokud táhnete člun za lodí (což nedoporučujeme), přivažte ho na delším laně na bok, aby se při couvání dostal na úroveň přídě. Proč nenechávat člun za zádí? Při zařazení zpátečky byste mohli namotat tažné lano od člunu nebo zablokovat při zajíždění mezi lodě člun mezi sebe a jinou loď a předčasně se zastavit.
Před vplutím do přístavu je dobré posádce vysvětlit, jak bude přistání probíhat, a rozdělit jim role. Při přistání (zejména s nezkušenou posádkou) ideálně potřebujete:
dva lidi na zadní lana
jednoho až dva lidi na mooringové lano
jednoho člověka, který skočí na břeh, podá mooring, provlékne záďová lana a podá je zpět (obvykle tuto roli přebírá mariňák nebo jachtař z okolních lodí, který přijde na pomoc).
Každému musíte přesně vysvětlit, co bude dělat. Toto vysvětlení je dobré udělat ještě před prvním vyplutím z mariny a určit, co kdo bude mít během přistávací manévrů na starost. A stále zachovávat stejné role. Při třetím přistání už každý bude vědět, co má na starosti a jak to udělat.
Ostatní členové posádky si sednou tak, aby nepřekáželi. Pokud máte dostatek fendrů (a lidí :), může na každém boku stát jeden člověk s fendrem v ruce, který použije tam, kde bude zrovna potřeba.
Nechte si posádkou zapnout jistič příďového propeleru, zapněte ho na ovládacím panelu u kormidla a vyzkoušejte si, že funguje. Není příjemné v rozhodujícím okamžiku zjistit, že je příďový propeler vypnutý. A nezapomínejte na to, že se příďový propeler za nějaký čas sám vypne, pokud ho nepoužíváte.
Pokud máte celou loď připravenou a posádka zná své role, můžete vplout do mariny. Rychlost plavby je jenom tak vysoká, aby byl pohyb lodi bezpečný. Tzn. čím menší vítr, tím můžete plout pomaleji.
Jakmile vplujete do mariny, vyberte si vhodné místo na přistání. Fouká poměrně silný vítr? Pak hledejte místo, na kterém je pro vás přistání co nejjednodušší. Nejlépe takové, abyste couvali do stání proti větru a abyste měli jinou loď po svém závětrném boku.
Výběr místa proti větru a s lodí po závětrném boku
Pokud máte na výběr z více míst, ale obsluha mariny vás naviguje někam, kde vám to nevyhovuje (a evidentně je to místo, na kterém bude přistání obtížné), jeďte tam, kde je to pro vás bezpečnější. Samozřejmě ale přemýšlejte – když si vyberete „bezpečné“ místo mezi rybářskými čluny, kde může být hloubka maximálně pro vaše dinghy, pak byste měli obsluhu mariny raději poslechnout.
Nepřeceňujte ale ani erudici zaměstnanců mariny. Mariňáci jsou často brigádníci nemající o jachtingu ani ponětí a jejich hlavním úkolem je vybírat lodní doklady. Jejich odbornost je často sporná, a proto je dobré upřednostnit v odůvodněných případech svůj názor před pokyny mariňáka. Koneckonců jste za loď odpovědní vy, a ne obsluha mariny. Mariňák samozřejmě začne mávat rukama, křičet a poskakovat, aby na sebe upozornil. Tím se ale nesmíte nechat znervóznit. Řekněte ženské části posádky, ať se na mariňáka usmívá a také mu mává. A ať u toho klidně i poskakuje. To ho trochu znejistí :-).
Nepřeceňujte erudici člověka, který vám na břehu pomáhá
TIP Chcete mít na moři možnost technických a právních konzultací zdarma? Staňte se členem Boatsafe Skippers Clubu. Na členy klubu čeká navíc 6 prémiových přednášek ročně od nejlepších jachtařů.
1. Manévr udělejte tak, aby pro vás byl co nejjednodušší.
2. Otočte se již v přístavním bazénu a couvejte do uličky mezi loděmi a moly z dálky. Je to lepší, než si do úzké uličky najet popředu a začít couvat až u místa stání.
3. Couvejte uličkou takovou rychlostí, aby vás vítr nesnášel bokem. Vždy se držte uprostřed úzké uličky mezi mooringovými lany. Pokud je ulička trochu širší, držte se víc na návětrné straně uličky.
4. Než začnete točit loď na místo stání, uvědomte si, jestli vám propwalk (reakce lodního šroubu), bude v otáčení pomáhat, anebo půjde proti směru otáčení.
Pokud vám bude propwalk pomáhat, nechte si zařazenou zpátečku na malý plyn, abyste pluli přiměřenou rychlostí.
Pokud propwalk jde proti směru zatáčení, přidejte si plyn, abyste zrychlili a pak vyřaďte a zatáčejte s vyřazenou rychlostí. Tím, že se lodní šroub neotáčí, nepůsobí žádný propwalk, tedy žádná síla proti směru zatáčení a loď zatáčí rychle na malém poloměru. Zkrátka se chová tak, jak očekáváte.
5. Jakmile zajedete mezi lodě, můžete zpomalit a na malý plyn anebo setrvačností se přiblížit až ke břehu. Loď zcela zastavíte až když se záďovým fendrem dotýkáte mola.
1. Na břeh vyskakuje jeden člen posádky, bere zadní návětrné lano, přehazuje ho přes pachole nebo protahuje kruhem, našponuje lano, aby loď neodjížděla, a podává ho zpět na loď.
2. Pak zvedá mooringové lano a podává ho člověku s háčkem. Ten lano háčkem podebere, vezme ho do rukou (je dobré mít rukavice, protože lano může být porostlé ostrými mušlemi) a ručkuje po laně směrem k přídi a lano napíná směrem k přídi. Na přídi lano provlékne pod předním košem, obtočí ho kolem vazáku, drží ho našponované v ruce a zavolá na kapitána, že lano drží.
Při zvedání mooringového lana dávejte pozor, abyste ho nenadzvedli k lodnímu šroubu a nedošlo k jeho namotání. To si musí hlídat jak člověk na mooringu, tak kapitán. Při nadzvedávání mooringu na přídi, resp. při jakékoliv manipulaci s mooringem na přídi, kapitán nesmí používat příďový propeler, aby nedošlo k nasání mooringového lana do příďového propeleru.
3. Ze zádě se na molo a zpět mezitím podalo druhé vázací lano. Kapitán dá povel lidem na zadních lanech k jejich povolení a vzdálí se s lodí zhruba o dva metry od mola. Loď v této vzdálenosti zastaví a člověk na přídi našponuje mooringové lano a zafixuje ho na vazáku správným vázacím uzlem.
4. Potom zařadí kapitán zpátečku (nejprve se ujistí, že pod zádí nemá žádné lano, které by mohl namotat) a přiblíží se zádí zpět k molu. Musí mít celkem velký plyn na zpátečku, aby mooringové lano našponoval a lidi na zadních lanech si mohli lana zkrátit, dotáhnout a zavázat na vazáku.
5. Až když jsou zadní lana zajištěná na vazáku, teprve potom kapitán vyřadí. Pokud by vyřadil dříve, mohl by lana vytrhnout lidem u zadních vazáků z ruky, protože v nich bývá velká síla.
Může se stát, že mooringové lano je příliš napnuté a nepustí loď dostatečně blízko k molu. V tom případě člověk na mooringu musí být připravený lano přes vazák přiměřeně povolit.
Správné vyvázání lodi je závislé na koordinaci celé posádky a na její vzájemné komunikaci. Kapitán je stále u kormidla, protože tam odvede nejlepší práci. Sleduje si lidi na zadních lanech a na mooringu a koordinuje jejich činnost, aby se s lany navzájem nepřetahovali.
V motoru máte slušnou sílu, kterou využijte na napínání mooringu a vázacích lan, čímž ušetříte ruce a záda posádky. A navíc je to i mnohem elegantnější. A na tom, jak vy a celá vaše posádka při přistávání vypadáte, přeci také záleží :-). Nebo snad ne?
Někde ve fázi, kdy už jste přivázaní, přiběhne mariňák a začne křičet, že vám přeci ukazoval, že máte přistát na tamtom místě, tak ať loď odvážete a plujete tam. Usmějte se na něj, řekněte, že jste začátečník a že jste moc rád, že jste bezpečně přistál tady a poproste ho, jestli by vám tam s lodí nepřistál sám, že si na to prostě netroufáte. A podejte mu klíčky od lodi. Tím je to obvykle vyřešené :-).
Teď už jen zapojíte elektřinu, uklidíte lana a můžete si konečně vydechnout. Další úspěšné přistání je za vámi. A teď, v bezpečí přístavu, může dojít i na panáka.
A pokud byste se při přistávání přece jen dostali do potíží, odřeli gelcoat nebo poškodili záď, tak se můžete spolehnout na pojištění kauce. Povrchové i hloubkové poškození povrchu plavidla totiž kryjeme.
Přečíst si můžete také články o tom, jak správně zakotvit, aby kotva opravdu držela a jak s jistotou zvládnout nejrůznější typy kotvení. Zajímají vás i další články o jachtingu? Pokračujte na náš jachtařský blog.