David si půjčil katamarán Lagoon 42 Titus a v červnu vyplul z Mariny Frapa v Rogoznici na svou týdenní plavbu. Plavba byla nádherná a naprosto bezproblémová. Při návratu do mariny se ale rozfoukala bóra a foukalo už přes 23 uzlů…
“Nebyl jsem si zcela jistý svými schopnostmi, protože v marině ze všech stran stály lodě a já jsem nechtěl na poslední chvíli udělat nějakou chybu. Najednou na mě z mola zavolal jeden z pracovníků charterové společnosti, od které jsem měl loď.
Volal, že hodně fouká, a nabídl mi, že přistane sám. Odpověděl jsem, že budu rád, a během 5 minut už byl na lodi a převzal si řízení. Spadl mi kámen ze srdce a těšil jsem se, že uvidím, jak manévruje člověk, který tam přistává každou chvíli,” vypráví David.
Davidův katamarán Lagoon 42 Titus
Foukalo stále víc, takže se “nový” kormidelník rychle rozjel k molu. David běžel na záď a hodil záďová lana dalším pracovníkům charterovky. Ti lana chytili, zajistili a drželi. Teprve potom podali mooringy a David uvázal předek lodi. Pak se vrátil na záď, nechal si hodit levé lano, zafixoval ho a přesunul se k poslednímu, pravému lanu...
“Když jsem přiběhl na místo, nechal jsem si hodit poslední lano a začal ho vázat na loď. Konec lana mi ale přepadl přes zábradlí. Ještě jsem tedy neměl plně zajištěné vázací lano, ale v tu samou chvíli dal pracovník charterové společnosti plný plyn dozadu.
Zbytek lana se okamžitě namotal na šroub. Bylo to tak rychlé, že mi to málem utrhlo malíček a prsteníček… Ozvala se rána a trhnutí motoru. Uslyšel jsem, že motor přestal fungovat. Zkusili jsme vázací lano odvázat, ale bylo tak napnuté, že s ním nešlo hnout, a tak jsme ho museli přeřezat," pokračuje David.
Při namotání lana se pohnul celý motor a utrhl odvzdušňovací ventil chladicí vody
Potápěč odmotal lano z vrtule a hodil na palubu. Když jsme otevřeli motor bylo vidět, že se celý motor musel pohnout, protože byl utržený plastový odvzdušňovací ventil chladicí vody, který je připevněný na pevno k lodi. Do lodi okamžitě začalo zatékat, odhadem cca litr vody za 5 minut. Bylo jasné, že loď na opravu musí ven z vody," doplňuje David.
Po vytažení lodi a prohlídce Davidovi charterová společnost oznámila, že mu propadá celá kauce v hodnotě 3000 eur.
Do lodi okamžitě začalo zatékat
Jakou odpovědnost má při nehodě skipper a jakou charterová společnost?
Nehoda je neobvyklá, ale podobnou pomoc od charterovky už přijal leckdo z nás a rozhodně není třeba se za to stydět. Někdy vám dokonce charterová společnost zakáže připlutí k molu (např. u větších katamaránů) a ujme se toho sama.
Jak je to ale s odpovědností? Kdy vlastně vám jako skipperovi končí a přebírá ji charterová společnost? Někdy je složité posoudit konkrétní případ, proto jsme poprosili o konzultaci i JUDr. Jana Onheisera, našeho experta na námořní právo a dlouholetého jachtaře.
1. Kdo v tomto případě nese odpovědnost, když skipper využije nabídku charterové společnosti, že ta místo něj přistane a něco se při tom stane?
Obecně platí, že odpovědnost za jachtu má až do jejího vrácení skipper. Této odpovědnosti se nezprostí ani tím, že přijme pomoc od někoho jiného. Pouze v případě, kdy by mu charterová společnost výslovně něco zakázala / poručila udělat, tak by se na ni přenášela odpovědnost. Pouhou akceptací nabídky pomoci se skipper odpovědnosti nezbaví.
2. Za jakých okolností by odpovědnost byla na straně charterové společnosti?
Pokud by to charterovka přikázala, tak jde odpovědnost za ní. Dobré je v podobném případě požadovat od charterové společnosti jednoznačný pokyn a mít u takového rozhovoru svědky (např. posádku).
3. Kdo odpovídá za škodu na lodi – skipper nebo nájemce?
Někdy se stane, že loď najímá někdo jiný než skipper. Za škody na lodi nicméně vždy odpovídá skipper. Jestli kauci platí nájemce, tak se v případě jejího strhnutí musí nájemce vypořádat se skipperem. Ten by měl mít pojištění (pojištění může uzavřít i nájemce, důležité je, aby byl součástí posádky a zapsán v crew listu).
Katamarán Titus
Jak podobné situaci předejít?
David zhodnotil aktuální situaci, měl obavu, že způsobí během posledního přistávání škodu, a tak přijal nabízenou profesionální pomoc. Přistát mohl samozřejmě i sám, ale ani tam není vyloučené, že ke škodě nedojde.
Chyby, která vedla k namotání (a dalo se jí předejít), se dopustili zřejmě oba aktéři:
Kormidelník má stále sledovat, co se děje s lany během přistávání, zejména když dává plný zadní plyn. Zde je podstatné, kdy kormidelník zpátečku a plný plyn dal. Pokud by už lano bylo přivazované, zpátečku dát musel, aby Davidovi ulehčil přitažení lodi. Neměl ale dávat hned plný plyn, ale postupně ho přidávat, a při přibližování si stále kontrolovat, zda je zadní lano v pořádku a zda nemůže dojít k jeho namotání.
I ten, kdo lano váže, si musí hlídat, aby mu při zařazené zpátečce nespadlo do vody a nedošlo k namotání.
“Chtěl jsem sdílet svou zkušenost, která určitě není běžná, ale stala se, a může varovat ostatní. Já jsem moc rád, že jsem měl pojištění kauce od Boatsafe,” říká David.
Přečíst si můžete i příběh dalšího klienta, kde najdete řadu dalších tipů, jak můžete namotání lana nebo mooringu předejít ve všech možných situacích (přistávání, odplutí, v marině). Namotání mooringového lana na lodní šroub bylo totiž nejčastěji hlášenou škodou, kterou jsme v Boatsafe v roce 2021 řešili.
Namotané mooringové lano hrálo hlavní roli v dalším příběhu při plavbě z Pirovacu
Vyplouváte také na moře a chcete prožít dovolenou bez obav, že o svou kauci přijdete? Nezapomeňte na pojištění kauce. A přidat si můžete i kompletní cestovní pojištění, pojištění storna a asistenci SeaHelp. Doporučujeme i pojištění odpovědnosti skippera a posádky. Od jachtařů pro jachtaře.
Chci si vybrat pojištěníChcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!