S podobnými příběhy se na nás obrací čím dál více klientů. Některým pomáháme s řešením a komunikací s charterovou společností, ostatním vyřešením pojistné události. Podobnými praktikami byly v minulosti proslulé některé nekvalitní společnosti, po éře covidové se tento nešvar objevuje i u dříve renomovaných společností.
Čerstvou zkušenost s tímto přístupem získal i náš klient Jirka při červencové plavbě. Jak to probíhalo a na co si dát pozor, abychom podobné riziko snížili na minimum? Přečtěte si vyprávění přímo od Jirky.
První zádrhel již při převzetí nás měl varovat
Loď Sun Odyssey 45 Adriana jsem přebíral v marině v Sukošanu od společnosti Inter Yachting. Převzetí proběhlo během 5 minut a byly mi předvedeny jen lehké komplikace při práci s hlavní plachtou – výtah se "zakousával" do závitu a bez pomoci se sekal uvnitř stěžně (loď má rolovací plachtu).
Lehkým vibracím kolem 1 000 otáček jsem nevěnoval pozornost, protože sám technik se nad tím při check-inu nepozastavil. Vzhledem k tomu, že jsem byl na lodi pár minut a on se o flotilu stará několik měsíců, bral jsem to jako daň za vypůjčení starší lodi.
Bez řádného check-in protokolu nevyplouvejte
Tady přichází i první zádrhel, Jirka nedostal po převzetí žádný check-in protokol, kam by to mohl zaznamenat. Stává se to i omylem – posádka chce co nejrychleji vyplout, skipper má plno starostí a charterovce důvěřuje, proto na něj snadno zapomene, pokud ho nedostane automaticky. Vždy si protokol vyžádejte a sepište vše, co nebylo kontrolováno.
Loď jsem si pak raději sám podrobně prošel a odhalil další nefunkční věci. Lednice nechladila, bow thruster nefungoval. Přivolal jsem technika – uklízečky prý lednici vypnuly a její nachlazení bude trvat. Posádku jsem tedy místo naloďování poslal do baru na pláž. Lednice ale nezačala chladit ani po 3 hodinách (a 14 dní bez ní na moři prostě nevydržíte), proto jsem trval na opravě a ta se po 45 minutách podařila.
Zaměstnanec charterovky se mě zeptal, zda má volat dalšího technika na bow thruster. Vědom si vlastních dovedností za kormidlem (a dalšího zdržení), souhlasil jsem s tím, že se obejdeme bez bow thrusteru. S ohledem na zjištěné závady jsem si ale již VYNUTIL vyplnění check-in protokolu.
Jediné, co jsem nekontroloval, byl trup pod čarou ponoru, kýl a kormidla. Voda v marině byla velmi špinavá a kalná, proto jsem plánoval prohlídku až při první zastávce po vyplutí.
Další závady přišly po vyplutí
Po vyplutí ze Sukošanu jsme zakotvili v zátoce Viševica u Petrčane. Potopil jsem se tu ke kýlu s kamerou GoPro, bylo to asi 3 hodiny po vyplutí. Zjistil jsem, že kýl i kormidelní list jsou pokryté šrámy.
Protože u starších lodí bývají často takové šrámy běžné, nekonfrontoval jsem manažera charterové společnosti okamžitě. Spokojil jsem se se zaznamenáním tohoto poškození na kameře spolu s přesnými GPS souřadnicemi a časem.
Kýl a kormidlo, jak jsem je zachytil 3 hodiny po vyplutí
Během prvního večera jsem zjistil, že nesvítí kotevní světlo (to bez tmy při check-inu nevyzkoušíte). Návrat do mariny a další zdržení jsem zamítl, ale protože jsme plánovali často nocovat na kotvě, zavěsil jsem stolní nabíjecí světlo na jeden z výtahů na stěžni. Nabité svítí minimálně 5 až 6 hodin, a tudíž by většinu noci mělo pokrýt. Fungovalo to skvěle.
Plavba jinak probíhala naprosto bez problémů (i přes řadu špatně fungujících věcí). Po 14 dnech jsme se vrátili do mariny a přivazovali loď na místo check-outu.
Škoda "na poslední chvíli"
Naše loď již byla vyvázaná jak záďovým návětrným lanem, tak přichycená na předním vazáku jedním mooringovým lanem. Motorem jsem v sílícím větru pomáhal posádce s dotažením mooringu na přídi.
Při letmém pohledu na molo za námi jsem si všiml, že dochází patrně k namotávání jiného mooringového lana, nad kterým ale celou dobu stál zaměstnanec charterové společnosti, který pomáhal s vyvazováním lodi.
Okamžitě jsem vyřadil na neutrál, čímž došlo k zastavení rotace propeleru a dalšího namotávání lana (motor nebyl sám udušen tahem napnutého mooringu). Po vypnutí motoru jsem sám celé lano z propeleru vymotal a vyřezal.
První 3 otáčky šly odmotat bez použití síly, zbývající 3 až 4 byly silně zatažené a potřeboval jsem nůž. Průběžně mě kontroloval zaměstnanec společnosti. Když jsem mooring uvolnil, všiml jsem si, že je na 2 místech navazovaný. Bylo lano už dříve zkracované a kolik ho vlastně chybělo? Možná ani neleželo na dně, protože jednoduše nemělo potřebnou délku... Mezitím se moje posádka dozvěděla, že u stejného mola namotala mooring jiná česká posádka hodinu před námi.
Propeler na fotografiích charterové společnosti
Loď měla klasickou dlouhou hřídel, nikoliv sail-drive, proto jsem se neobával žádné škody, nemohlo dojít k poškození hřídele. Lodní šroub i hřídel jsem po vymotání ohledal a žádné poškození nebylo patrné.
Když jsem lano z propeleru odstranil, přišel zaměstnanec zkontrolovat chod motoru. Nastartoval a zařadil na cca 1 000 otáček. Vzápětí odporoval, že hřídel patrně není "čistá" od lana, protože cítí vibrace (ten samý zaměstnanec, který mi loď předával a kterému jsem důvěřoval, že lehké vibrace jsou u této lodi zcela ok).
Následně mi zaměstnanec společnosti řekl, že bude muset zavolat potápěče na revizi propeleru s hřídelí a že to bude stát 100 eur. Protože jsem měl ruce značně pořezané od přirostlých vodních organismů, souhlasil jsem. Potápěč byl pod lodí asi minutu a pak šel s technikem posoudit vibrace. Shodli se, že motor vibruje a že to není vůbec dobré. Pak natáhl ruku pro 100 eur a odešel. Žádné potvrzení či sepsání protokolu o kontrole, nic.
Další nestandardní chování následovalo i při check-outu
Následně začalo popotahování a dohadování o tom, nakolik je poškozený motor s převodovkou. Samozřejmě mi bylo sděleno, že loď bude muset z vody, protože na hřídeli je patrně ještě kus lana, který není vidět a který brání hladkému otáčení lodního šroubu.
Dále mi ještě řekli, že je motor utržený ze silentbloků a že to je špatné. Protože jsme v tu chvíli stáli nad odkrytovaným motorem, posvítil jsem postupně na všechny 4 silentbloky a znovu se ho zeptal, zda to myslí vážně. Zaměstnanec společnosti pochopil, že o motoru něco vím a že on vaří z vody. Proto se omluvil, že on není technik.
Po této kontrole potápěčem mě také obvinili z poškrábání kýlu a kormidelního listu. Sdělili mi, že jsou značně sedřené a patrně jsme někde nasedli lodí na dno. Této skutečnosti si nejsem vědom.
Nafotil jsem detaily silentbloků a nebyla to pravda, byly zcela v pořádku
V sobotu ráno začalo rokování s base managerem. Ukázal jsem mu své fotografie těsně po vyplutí, nicméně manažer prohlásil, že loď byla po předchozím turnusu prohlédnutá potápěčem a žádné šrámy na kormidle ani na kýlu nebyly.
Ukázal mi i fotku od potápěče, nicméně bez jakéhokoliv datování či ověření, že se jedná skutečně o naši loď Adriana (společnost vlastní dvě identické Sun Odyssey 45, Adrianu a Avi). Prý i volal předchozímu skipperovi, zda s lodí někde nenasedl (což posílilo mé pochybnosti). Náprava škody dle manažera bude opět stejná – vytažení lodě z vody jeřábem a oprava.
Kýl na fotografii charterové společnosti a má fotka po vyplutí
Vysvětloval jsem mu, proč jsem je nekontaktoval hned: každá starší loď má takové šrámy a důvěřoval jsem společnosti, že by nás nepustila na moře s ohrožujícím poškozením. Situace se s přibývajícím časem vyhrotila, velmi ostře jsme si vyměňovali názory. Z naší vzrušené diskuze jsem pochopil, že problém s mooringem je minoritní v porovnání se sedřeným kormidlem.
Nicméně důsledek naprosto stejný: loď musí ven. Poté, co jsem prozradil, že mám kauci pojištěnou, podal mi base manager orazítkovaný a podepsaný čistý papír s tím, že za 20 minut může být vše vyřízené, když na něj napíšu, že jsme byli "tam a tam, znenadání se otočil vítr a loď si škrtla o dno". Že prý přijdu "jen" o spoluúčast a škoda bude ke spokojenosti společnosti uhrazena.
Zároveň se mě base manager zeptal, do jaké výše mám kauci pojištěnou (patrně doufal, že bychom složenou kauci ještě navýšili). Samozřejmě jsem jakékoliv lživé sepisování či navyšování odmítl a odešel z kanceláře s tím, že budu kontaktovat právníka (to jsem lhal, ale už jsem musel na chvíli na vzduch).
V poledne jsem se vrátil do kanceláře, i proto, že žena a malé děti to ve 40 °C v marině nemají také úplně jednoduché a rádi by vyrazili domů. Base manager mi znovu zopakoval, že celá kauce musí propadnout, protože mezitím vyčíslil přibližnou opravu na cca 2 500 eur. Odmítl jsem cokoliv lživého psát a podepisovat, ale nakonec jsem s vědomím namotaného mooringu souhlasil s propadnutím kauce 1 500 eur.
Kormidlo na fotografiích charterové společnosti a mé fotky po vyplutí
Jsem naprosto přesvědčený, že se v případě kormidla a kýlu jednalo o podvod a o škodu, kterou provedl někdo před námi. A tak i přes veškerou moji snahu a důkazy v mé ruce v podobě fotografií to na nás charterová společnost "hodila". Obě jejich lodě (Avi i Adriana) několik týdnů před naší dovolenou "neslezly" z moře, měli je obsazené.
Base managera jsem potkal ještě při odjezdu z mariny. Měl již výbornou náladu a popřál mi, ať dobře dorazíme domů. Také mi sdělil, že to je především dobrá škola pro mě a že si příště musím dávat větší pozor. Na co? Sám sebe jsem ve skrytu duše chlácholil, že myslí mooringová lana a ne jejich "vyčůranost"... Také mi nabídl nové lodě na příští sezonu ve slevě, nicméně již pod hlavičkou nové charterové společnosti. To už bylo zcela nad mé chápání.
Doufám, že můj příběh pomůže alespoň jednomu dalšímu kapitánovi, aby se něco podobného neopakovalo. Proto jsem rád, že jsme spolu s Boatsafe celou událost zveřejnili. Děkuji Boatsafe i za pomoc s vyřízením této pojistné události a konzultace v průběhu řešení.
Loď byla vytažená a věřím, že dojde k opravě (foto mi zaslala charterová společnost)
TIP Boatsafe
Jak poznat kvalitní charterovou společnost a na co si dát pozor?
1. Vybírejte si loď od prověřené a kvalitní charterové společnosti, čtěte recenze, a hledejte aktuální zkušenosti jachtařů (některé společnosti se mohou během let změnit). Nenechte se zlákat podezřele nízkými cenami či slevami neznámých společností nebo společností se špatnými recenzemi. Všímejte si, jak společnost komunikuje se zákazníky a jak řeší problémy.
2. Vždy si přeberte loď co nejpečlivěji, vše zaznamenejte a vyžadujte check-in protokol. Pokud něco není možné zkontrolovat (trup pod čarou ponoru, kýl, kormidla), trvejte na zápisu do protokolu. Zejména u starších lodí nechte zapsat všechna poškození (i ta podle vás očekávatelná a "běžná") .
TIP Přečtěte si náš návod Jak si přebrat loď. Můžete si ho i stáhnout jako praktický e-book. A nebo se podívat na podrobnou přednášku Jirky Zindulky.
3. Pokud najdete jakékoliv poškození až po vyplutí (nebo během plavby), vždy ihned informujte charterovou společnost. Pokud nejste daleko, doporučujeme se vrátit a trvat na doplnění check-in protokolu.
4. Neztrácejte koncentraci až do okamžiku úplného předání lodi. Namotání mooringu nebo jiná škoda na poslední chvíli se může lehce stát. Myšlenkami už býváte jinde a spoléhat na zkušenosti a ostražitost zaměstnanců se nevyplácí.
5. Kauci si vždy pojistěte. Pojištění kauce Boatsafe vás chrání i při takové škodě, kterou jste nezpůsobili.
6. Hodnoťte charterové společnosti (nezapomínejte na ty, se kterými jste spokojení, ulehčíte výběr ostatním).
7. Pokud máte pochybnosti o postupu charterové společnosti, kontaktujte nás.
Při zjištění poškození kýlu či kormidla doporučujeme zvýšenou obezřetnost. Pokud již dříve došlo k většímu poškození, může vám kýl nebo kormidlo za plavby upadnout a ohrozit vaši bezpečnost. A naopak, pokud k nasednutí dojde při vaší plavbě, vždy pravdivě informujte charterovou společnost, i když poškození není viditelné. Můžete zachránit životy nebo zdraví následujících posádek.
Přejeme všem krásné a bezproblémové plavby a my z Boatsafe vám rádi budeme krýt záda. Plujte bezpečně.
Boatsafe se dlouhodobě věnuje prevenci nehod a bezpečné plavbě. Každou nehodu pečlivě mapujeme a přidáváme tipy, jak podobnou situaci zvládnout lépe a beze škod. Podívejte se na náš rozcestník Nehody a ztroskotání na moři: skutečné námořní příběhy a jejich řešení.
Přečíst si můžete i další články o jachtingu a bezpečné plavbě na našem jachtařském blogu! Nebo si rovnou vyberte pojištění od jachtařů pro jachtaře.