Následující video s nepovedenou halzou, které vzniklo na podzimní regatě, jistě mnozí z vás už zachytili na sociálních sítích. Posádka v zápalu boje a zřejmě nervozitě prvního závodního dne podcenila sílu genakru, který ale chyby neodpouští. Taková nehoda se může stát každému začínajícímu týmu a může být velmi nebezpečná.
Pojďme se proto na video podívat a rozebrat, jak podobné situaci předejít a jak manévr udělat bezpečně.
Halza s genakrem zblízka
Autorem videa je tým Adriatic Sailing Week
Bowman naštěstí vyvázl bez zranění a posádka závod dokončila. Na videu je ale vidět hned několik momentů, které vedly k problémům při manévru a které nejsou bezpečné.
Jaké chyby vedly ke špatně provedené halze s genakrem?
1. Špatná synchronizace kormidelníka a trimera
Značnou chybou hned na začátku manévru je špatná synchronizace kormidelníka a trimera genakru. Na počátku manévru je vidět, že trimer sice agresivně povoluje aktivní otěž, ale kormidelník jde do obratu později.
Důsledkem toho je, že plachta ztrácí tlak a zadní roh genakru musí být kolem předního stěhu tlačen na sílu (trpí materiál) členem posádky a Čestmírem (bowmanem).
2. Rozdílná rychlost kormidelníka při manévru
I když šel kormidelník do halzy příliš pozdě a pomalu, následně, když je genakr bez tlaku, rapidně zvýšil rychlost otáčení uprostřed obratu. Na takovou změnu musí trimer i posádka na přídi reagovat vehementním přitahováním nové aktivní otěže, protože bod “znovu nafouknutí” plachty je logicky “dál”.
3. Nedodržení bezpečnostních pravidel
Nakonec v tomto zmatku halzy à la kapitán Jack Sparrow se stala ona bezpečnostní chyba, kdy Čestmír přešel na vnější stranu otěže, ta ho vytáhla ven, a tak vzniklo toto virální video.
Posádka musí vždy stát na vnitřní straně otěže
Několik tipů Boatsafe na závěr, aby se halza povedla
1. Před halzou vždycky pečlivě vysvětlete posádce své požadavky a jejich roli při manévru a přizpůsobte vše jejich zkušenostem.
2. Při vstupu do halzy je nutné, aby spolu trimer a kormidelník komunikovali a vstup do manévru proběhl zároveň s povolováním aktivní otěže přední plachty.
3. Krok 2 je dobře proveden, když si trimer počká na moment, kdy se zadní roh plachty (clew) objeví, při čistém zadním větru, v otvoru mezi předním stěhem a předním lemem genakru. Pak teprve začíná přitahovat novou otěž.
4. Genakr jde pak snadno přetočit, materiál tolik netrpí a pro posádku jsou to relativně bezpečné a mnohem méně fyzicky náročné podmínky (za předpokladu, že kormidelník udržuje stejnou rychlost otáčení během celého manévru).
5. Bowman a mastman stojí za uložením vantů (z vnitřní strany otěže!) a ručkují po otěži, dokud se jim nedostane do rukou clew. Pak teprve přichází jejich role, kdy pomohou trimerovi překonat poslední 0,5 až 1 metr otěže k nafouknutí genakru.
Pro ukázku dobře provedeného manévru můžete mrknout například na video našeho Boatsafe Racing Teamu z tréninku před regatou (záběr je z pevné kamery).
Na co si ještě dát pozor
Zde je nutné si uvědomit, že obrat plachty provádí pouze trimer a extra síla posádky se využívá pouze pro zefektivnění manévru na závodech.
To však nemá význam, pokud obrat není proveden správně (formule s terénním pneu). Pamatujte, že obrat je nutné umět udělat ve dvou (kormidelník + trimer), pak teprve můžeme začít závodit :).
TIP Plujete také rádi s genakrem? Pak si určitě přečtěte článek slavné Pip Hare Jak na halzu s genakrem s dvojčlennou posádkou. A nejen pro ulehčení halzy můžete použít Pig tail.
Příjemnou a bezpečnou plavbu bez karambolů a ahoj někdy na moři!
Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Nebo si rovnou sjednejte pojištění pro jachtaře, ať si užijete vy i posádka svou plavbu v bezpečí.