V roce 2021 jsme v Boatsafe nejčastěji řešili namotání mooringu na lodní šroub, v roce 2022 to pro změnu byla ta nejbanálnější škoda – polámané lukny. A jak to dopadlo v roce 2023? Pojďte se podívat!
1. Poškození kýlu a/nebo kormidla
Nejčastější škodou v roce 2023 bylo poškození kýlu a/nebo kormidla (tvoří přes 20 % všech likvidovaných škod). Poškození kýlu vedlo většinou k propadnutí celé kauce.
Drtivá většina případů se stala při kotvení a přistávání kvůli malé hloubce nebo přehlédnutí překážky pod hladinou (útes…). Časté bylo i snesení na mělčinu po uvolnění kotvy v silném větru.
Při návratu do mariny na Murteru zanesl silný poryv větru loď na mělčinu, kde došlo k poškození kýlu a kormidla – škoda 2500 eur
Velká část těchto nehod se stala v druhé polovině července, kdy v Chorvatsku panovalo bouřlivé počasí. Jak podobnou situaci řešit a jak jí předejít si můžete přečíst v článku Ztroskotání jachty při noční bouři v Chorvatsku. Co jsme mohli udělat lépe?
Zaznamenali jsme i několik poškození kormidelního listu v důsledku namotání lana nebo z nezjištěných příčin, někdy se na poškození přišlo dokonce až při check-outu.
Náraz kormidla do nezjištěné překážky v dostatečné hloubce při plavbě ve Francii – škoda 3500 eur
Za řadou situací bohužel i v roce 2023 stála patrně ztráta koncentrace nebo únava při manévrování.
Mistr tesař se někdy utne - většina škod se týká velmi zkušených jachtařů (zde např. nasednutí na mělčinu při cestě na start na dvou různých regatách)
2. Roztržené plachty
Potrhané a poničené plachty tvoří 17 % škod. Většina z nich se týkala genakrů (2/3 škod), což je dáno i tím, že regaty pojišťujeme často (a i přes časté škody stále moc rádi).
K roztržení genakru vždy vedly nepodařené (či nechtěné) halzy, kdy došlo k namotání genakru na stěh, k zachycení za saling, sloupek nebo kotevní čelen. Příčinou bylo často i přecenění vlastních sil (souhry posádky), ale i podcenění meteorologických podmínek nebo nedostatečné zabezpečení ostrých výstupků při používání genakru.
Poškozený genakr je obvykle nejdražší škodu na lodi – škoda 3000 až 6000 eur
Několikrát došlo i k poškození geny vlivem příliš silného větru a/nebo pozdního refování. Méně časté jsou škody na hlavní plachtě – většinou se stanou při vytahování (zachycení za saling či spíru). Relativně časté bylo i poškození lazy bagu.
3. - 4. Polámané lukny
A jak se to stává? Jistou vstupenkou ke stržení kauce je nedovřené okno při plavbě, za které se takřka 100% zachytí otěž při obratu. Dojde pak k vylomení kličky, pantů nebo zlomení celého okna.
A pozor, není to vždy jen otěž geny, podobnou škodu udělá u záďových oken třeba zachycené lano výtahu či kikingu...Několikrát jsme řešili i prošlápnutí nebo ukopnutí okna, které nedoléhalo.
Jak tomu předejít? Před vytažením plachet vždy raději zkontrolujte, zda jsou okna zavřená, nikoliv jen přivřená na větrání. Jinak vás škoda za zhruba 500 až 1000 eur nemine.
Zachycená otěž za luknu v Chorvatsku – škoda 1 234 eur
3. - 4. Odření a/nebo poškození trupu
V roce 2023 poměrně častá nehoda, objevila se v 15 % případů (shodně jako ulomené lukny). K fatálnějšímu poškození trupu došlo při kontaktu s další lodí při regatě, menší škody se stávaly tradičně při přistání či odplouvání od mola v silném větru nebo při úderu uvolněné kotvy.
TIP Pokud není poškození rozsáhlé, můžete ho opravit sami i bez ztráty kauce. Návod najdete v článku, jak opravit poškozený gelcoat na lodi.
Srážka dvou lodí při regatě na Žutu – škoda 3000 eur
5. Namotání lana
Nejčastější škoda roku 2021 se v posledních dvou letech neobjevuje již tak často. Škoda při namotání vede často ke ztrátě celé kauce, u menšího poškození pak zhruba 1000 až 1500 eur. Podrobnosti najdete také v článku o namotaném lanu, které při přistání způsobilo i další škody.
Propeler poničený zachyceným lanem při přistávání na Žirje - škoda za 1114 eur
Další škody
Letos jsme řešili i jindy ne tak časté a méně vážné škody. K těm relativně častějším nepřekvapivě patří poškození rolfoku, utopená kotva či poškozený kotevní vrátek.
Méně často se pak objevovaly například také prošlápnuté schůdky nebo stolky, ucpané odpadní nádrže, prasklé sklo na přístrojích, přetržená lana, vytržené či rozlomené šekly nebo zlomený saling.
Prasklý rolfok je také relativně častou škodou na lodi - zde škoda za 1875 eur
TIP Chcete vědět, co všechno se může stát na moři? A jak nejlépe řešit kritické situace? Sdílíme pro vás 9 námořních nehod i s rozborem chyb a tipy, jak problémy můžete vyřešit lépe a bezpečněji. Děkujeme, že sdílením svých nehod a chyb pomáháte dalším jachtařům.
A na závěr pár zajímavostí
Téměř 15 % pojistných událostí zahrnovalo dvě nebo i více škod (my je řešíme jako jednu pojistnou událost, tj. spoluúčast platíte jen jednou).
Průměrná výše škody se pohybuje okolo 1000 eur.
20 % škod bylo vyšších než 2000 eur.
Přejeme vám v roce 2024 hodně krásných naplutých mil, dobrý vítr a minimálně stopu vody pod kýlem. A plujte bezpečně. S případnými trablemi vám rádi pomůžeme – nejen pojištěním pro jachtaře, ale také nadstandardním poradenstvím v našem Boatsafe Skippers Clubu.
Chci si vybrat pojištěníChcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!
Jste s námi a našimi službami spokojení a líbí se vám, co děláme? Budeme moc rádi za hodnocení, které pomůže i dalším jachtařům.