Regatu Adriatic Sailing Week (ASW) pořádala rakouská společnost brandmood GmbH a už podle předzávodní komunikace bylo jasné, že se máme na co těšit. A hned na začátku můžeme prozradit, že tahle regata naše očekávání rozhodně předčila! A tak jsme ji letos jeli už potřetí a příští rok se rozhodně vrátíme.
Náš Boatsafe Racing Team v roce 2023 obsadil ve třídě Elan E4 krásné 2. místo a 3. místo celkově po přepočtu ORC.
Závěrečná večeře a vyhlášení výsledků - přebíráme cenu za 2. místo v roce 2023
V roce 2021 se závodilo ve dvou třídách – na sportovních Elan E4 a na komfortních Bavaria 46 Cruiser. Další dva ročníky vystřídaly Bavarky novější Elan 45.1 Impression.
Regata byla skvěle a velmi precizně zorganizovaná. Přitahuje motivované posádky, které závodí od začátku do konce, a přesto v pohodové atmosféře. Kvalitu regaty 2021 podtrhl svým výkonem i chorvatský rozhodčí Denis Marinov, který spolu s celým týmem i v nelehkých podmínkách a proměnlivém počasí dokázal vždy zvolit zajímavou trasu, nebo rozhodnout o změně startu.
V dalších ročnících se vrátil na tento post rozhodčí Christian Kargl (mimo jiné účastník Mini Transat 2021), který laťku regaty posouval ještě výš.
Organizační tým ASW o nás skvěle pečoval i před startem každé etapy, perfektní byly společné večeře nebo schnapps po dojezdu každého dne. Kvůli složitější epidemiologické situaci jsme nezažili prý pověstné večírky, ale rozhodně nás potěšil motivační No Wind Goodie Bag při úmorném čekání na start první etapy. Tak čistá nula snad ještě nikdy nefoukala :).
S láskou a péčí doručený No Wind Goodie Bag od Bernda a Julie
A jak to celé probíhalo? Jak si posádky poradily s proměnlivým počasím? A jak jsme zvládli závod my?
Sobotní early check-in v Pirovacu byl opravdu early, a tak jsme už okolo 13.00 pluli na vylosované Elan E4 Lucky vstříc rychlému tréninku. Užili jsme si ale i letní počasí a předzávodní stres vyplavili osvěžující koupelí a skoky do vody :).
Kdo tvoří tým Boatsafe a s jakými ambicemi mohl počítat? To byla otázka, která nás od začátku trochu pálila. Tým Boatsafe sice už několik regat odjel (i vyhrál), ale na tuhle pro nás neznámou regatu jsme vyrazili s výraznou obměnou týmu. Ženská polovina posádky navíc neměla žádné zkušenosti s regatami, proto už při tréninku proběhla v týmu velká revoluce. Dosavadní bowman se posunul na pozici trimera hlavní plachty a tahle volba se ukázala v poslední větrné etapě jako skvělý tah.
Tým Boatsafe na lodi Lucky (č. 10) při čekání na start :)
Závod jsme odjeli s lodí Elan E4 vybavenou genakrem. Tuhle loď jsme si vyzkoušeli poprvé a rozhodně nás nadchla. Díky široké zádi s ostrou hranou trupu má nižší výtlak, menší odpor a vyšší kluznost trupu, je velmi stabilní a unese velkou plochu plachet. Skvělou ovladatelnost zajišťují 2 synchronní kormidelní listy. Navíc je i přes sportovní úpravu dostatečně komfortní.
Na stoupačkách, předo i zadobočních kurzech je velmi rychlá a hbitá. I ve slabších větrech velice efektivně využívá svou nízkou hmotnost a perfektně reaguje na rozložení váhy na závětrné či návětrné straně. Přečíst si můžete i naši recenzi lodě Elan E4.
Poslední večer před závodem
Noc jsme strávili v liduprázdné Tribunji, ráno jsme si ještě lehce zaplachtili a vrátili se na sraz v marině Pirovac. Večer jsme si symbolicky převzali číslo 10, absolvovali test na covid-19 (pro organizátory byla bezpečnost vším), zahájili závod příjemnou společnou večeří a seznámením s “konkurencí”.
Ráno nás probudilo dusné bezvětří a bylo jasné, že dnešek bude náročný. Po společné snídani a úvodním brífinku bylo rozhodnuto, že se sejdeme na místě startu u ostrova Artica Mala a na vítr si počkáme. Nedočkali jsme se. A tak byl po pár hodinách závod ukončen v Biogradu Na Moru společným pivem na molu a touhou si zítra konečně zazávodit.
"Nic dobrýho z toho nekouká, když do plachet nám vítr nefouká..."
V úterý jsme si ale spravili chuť! Rozfoukalo se až k 25 uzlům a na startu nás vítali delfíni. Bylo jasné, že hned ráno rychle odstartujeme do první ze tří plánovaných etap, abychom dohnali včerejší skluz.
Na programu byly dva dvoukolové karusely a jedna navigační etapa s cílem na ostrově Ravni Žakan.
Některé průjezdy byly opravdu natěsno, lodě 6 a 5 patří navíc k horkým favoritům závodu
Povedl se nám dobře načasovat start a uháněli jsme k otočnému bodu. Při nájezdu na otočnou bóji nám soupeř s větrem zleva nedal přednost a stále ostřil. Hrozící kolizi jsme odvrátili, ale nabrali jsme poměrně velkou ztrátu. První etapu jsme proto končili na 6. místě.
Naše Elan E4 Lucky s číslem 10 dohání ztrátu
Některé posádky přecenili své síly a hned dvě lodě v této etapě poškodily svůj genakr. Loď číslo 4 Shark svůj genakr vymáchala ve vodě, což jí “jen” znemožnilo start v druhé etapě, loď 11 Helena dopadla o poznání hůř. Genakr doslova protáhla pod kýlem a rozervala na tři kusy. Tím pro ně závod v podstatě skončil, přesto vyčarovali bojovného ducha a dál statečně pokračovali.
Po dnešním dni zbyly posádce lodi 11 oči pro pláč
V druhé etapě jsme si už polepšili a skončili na 5. místě. Na odpočinek nezbyl téměř žádný čas, spěchali jsme hned na start navigační etapy.
Většina lodí má mastmana a bowmana, nám se osvědčily mastwoman a bowwoman :)
Start se nám povedl, ale hned po otočce se nám zasekl výtah genakru a pole soupeřů se nám začalo vzdalovat. Po rychlém zásahu na stěžni jsme zvolili co nejčistší kurz a zahájili zběsilou stíhací jízdu s genakrem na boční vítr a s rychlostí přes 9 uzlů.
Při nájezdu do úžiny před Ravni Žakanem jsme dobře odhadli vítr, stáhli genakr a vplouvali jsme na druhé pozici v těsném kontaktu s v tu chvílí třetí a čtvrtou lodí (č. 5 Sky a č. 8 Paris), které ještě bojovaly s genakry. Ve větrné loterii před cílem jsme si ale vybrali trochu smůlu a nakonec na nás zbyla nepopulární bramborová medaile.
Přesto jsme byli se zlepšujícím se výkonem spokojení a oslavili to společně s ostatními posádkami skvělou večeří v konobě Žakan. Restauraci mimochodem doporučujeme, jídlo bylo vážně výtečné.
Ve středu už vítr opět trochu lehl, ale závod byl úspěšně zahájen. Čekala nás karuselová etapa, kde jsme si opět polepšili a dojeli na 4. místě.
S lodí č. 8 jsme bojovali v každé etapě
V následující navigační etapě jsme zabojovali a díky dobrému odhadu větru a volbě kurzu, kdy jsme jako jedni z mála zvolili průjezd okolo ostrova levobokem, jsme si touto jízdou na slabý, ale ostrý boční vítr s genakrem doplachtili na stupně vítězů a pro 3. místo. I přesto, že jsme si neodpustili malou chybu při vytahování genakru.
Večer končil v Šibeniku u městského mola i s komfortem sociálek, který organizátoři zajistili v “retro” Hotelu Jadran. Zvládli bychom to i bez nich, ale tahle všudypřítomná péče organizátorů byla příjemná.
Ranní brifink v Šibeniku
Režie posledního závodu dne se ujala bóra a lodě se v závěsu za comitee boat vydaly hledat místo, kde bezpečně odstartujeme. Odjela se nakonec pouze jedna navigační etapa, ještě před startem si jedna z lodí stihla urvat kiking a některé další, které se rozjížděly pod plnými plachtami, k tomu neměly daleko.
V zákrytu za ostrovem vznikla dlouhá startovní čára, zvolili jsme nejtěsnější průjezd u bojky, kde více foukalo, a čistým kurzem metodou start-cíl jsme na čele bojovali o vítězství.
Startovali jsme s prvním refem a plnou genou a jelo to opravdu parádně. Díky souhře kormidelníka a trimera hlavní plachty jsme bez potíží zvládali poryvy přes 30 uzlů a navyšovali náskok nad dosavadními favority, kterým nestabilní poryvy působily občas potíže.
Bóra stále sílila a na zkrácené cílové rovince se před nás prosmýkla loď č. 4 Shark, se kterou jsme bojovali o celkové umístění na stupních vítězů a která na nás včera ztrácela jediný bod.
V cíli jsme tedy byli se shodným počtem bodů jako tato později bronzová posádka. O bednu nás totiž v souladu s pravidly připravilo pořadí v první rozjížďce, podle které se mezi námi rozhodlo a my zůstali na celkovém 4. místě.
Ceny pro vítěze letošního krásného ASW čekají na své majitele
Skvěle jsme si ale zazávodili a užili si celý týden naplno. A budeme rádi, když se třeba příští rok sejdeme na startu s nějakou další českou lodí. Protože Adriatic Sailing Week rozhodně stojí za to!
A jak to bylo dál?
Jak už jsme předeslali, jeli jsme letos (2023) tuto regatu už potřetí a pořád nás hodně baví. Báječnou atmosféru si můžete užít s námi na videu, kterým nás překvapil organizační tým na závěrečném večírku.
A jaký byl ročník 2023?
Také rádi závodíte a váháte, kterou regatu vybrat? Usnadní vám to naše kalendáře jarních a samozřejmě také podzimních nejpopulárnějších námořních závodů v i s termíny a podmínkami.
Autor fotek ze závodu: tým Adriatic Sailing Week
Na regatách o kolize a těsný kontakt není nouze, další chyby se kupí pod tlakem a v závodním stresu a nevyvarují se jich ani zkušení závodníci. Proto nezapomeňte na speciální Boatsafe pojištění pro regaty. V ceně je pojištění doplňkových plachet (genakr, spinakr, code zero) i pojištění odpovědnosti skippera.
Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!