Dobré pojištění kauce vás nikdy nesmí ukolébat a obrousit hroty vaší ostražitosti při přebírání lodi. Na tom, jak dobře převzetí uděláte, závisí z velké části i vaše bezpečná a spokojená plavba.
A proč je správné převzetí lodě ještě důležité? S každou lodí se musíte co nejlépe seznámit, a právě převzetí lodě je skvělá příležitost. A vždy je lepší problémům předcházet, než je řešit při plavbě a kazit si tím dovolenou. A hlavně můžete zabránit propadnutí kauce za škody, které jste nezpůsobili.
1. Zaznamenejte všechny škody na lodi – použijte foťák a kameru.
2. Víte, co kde najdete? V případě nouze se to hodí!
3. Naučte se používat všechny ventily a jističe.
4. Jsou všechny lodní přístroje funkční? A umíte je ovládat?
5. Pečlivě si zkontrolujte důležitou lodní výbavu.
6. Nefunkční výbava? Nechte si ji vyměnit nebo opravit ještě před vyplutím.
7. Vyberte si ověřenou charterovku. Investujte čas i energii do celého procesu přebírání lodi.
Správným a důkladným převzetím lodě vás teď provedeme krok za krokem a prozradíme i několik tipů od zkušených jachtařů. Přebírání lodi už nemusí být strašákem.
Když se na převzetí připravíte dobře a podle našeho návodu, bude rychlejší a bude se vám plout s klidnějším srdcem.
Dost času na převzetí
Domluvte se v marině na čase, kdy technik dorazí, a zeptejte se, jak předání bude probíhat. Vyžádejte si check-list předem, abyste ho měli při předání v ruce.
TIP Poproste technika, aby vás na loď pustil předem a k samotnému převzetí se dostavil později. Získáte čas vše prozkoumat a s technikem řešit jen nejasnosti podle svého seznamu. Na loď nic nenoste, ať vám při přebírání nepřekáží.
Check-in s pomocníkem
Vyberte si jednoho pomocníka a zbytek posádky pošlete na nákup nebo do hospody, aby vám na lodi posádka ani její věci nepřekážely. Pomocník čte z check-listu (inventory list, obvykle leží na navigačním stole) položku za položkou a vy vše kontrolujete. Díky tomu bude na lodi člověka, který přesně ví, kde co je, a v krizové situaci můžete vy řešit problém u kormidla.
Nejasné položky potom proberte s předávajícím technikem. Pokud nezná odpověď (může to být pouze brigádník), pošlete ho, ať ji zjistí nebo pošle někoho, kdo tomu rozumí.
TIP A pokud na lodi něco chybí, nechte si to doplnit. Poslední dobou dost často chybí rejžák na tyči☺.
Pojištění kauce
Před zahájením převzetí je poslední možnost, kdy pojištění kauce můžete uzavřít.
TIP Pojištění kauce Boatsafe si můžete sjednat online a během 5 minut.
Co všechno kontrolovat, co si nechat předvést a na co nezapomenout? Vezmeme to pěkně popořádku. Vzhůru do podpalubí!
Co kontrolovat v podpalubí? Prohlédněte si hlavní panel 12V/220V, nechte si ukázat funkce všech vypínačů a jističe, přepínání tanků. Zapněte světla, vysílačku, překontrolujte dobíjení i mapový ploter. Vyzkoušejte vytažení kotvy, vrátek může být ve špatném stavu. Prohlédněte si i motor a záchranné prostředky.
I. Hlavní panel: ukazatele a vypínače přístrojů, VHF
Co na hlavním panelu 12V/220V najdete? Nestyďte se zeptat, pokud si nejste jistí, co který vypínač znamená (každý výrobce lodí má svá označení). Až vyplujete a budete školit posádku, bude se vám to hodit.
ukazatele stavu baterií, vodní nádrže, stavu paliva a fekálního tanku (nemusí být všude)
vypínače navigačních přístrojů, autopilota, pozičních a dalších světel, kotevního vrátku, vysílačky
vypínač chladničky
ovládání čerpadel
vysílačka
Na co si dát zejména pozor?
Pokud si přivážíte energeticky náročnější spotřebiče /kávovar/, zjistěte si, jak velký je měnič/invertor 12/220V, abyste nebyli překvapení, že vaše elektrické zařízení neutáhne.
Pokud je na lodi WiFi modem, zjistěte si, zda funguje.
Ke každému přístroji si nechte ukázat také jističe, popř. náhradní díly. Nezapomeňte na jističe pozičních světel (a náhradní žárovky), navigačních přístrojů, autopilota (autopilot nebo navigační přístroje mohou mít také svůj jistič), vysílačky, chladničky.
Na co si dát zejména pozor?
Jistič kotevního vrátku
Bývá často schovaný. Vyskočí při přetížení kotevního vrátku (odběr vrátku je enormní, třeba při zaseknutí kotvy) a vy potom nejste schopní vytáhnout kotvu, pokud nevíte, kde jistič je.
Jistič bow thrusteru
Bow thruster (příďový propeler) můžete používat v kuse max. 10 až 15 s, pak může dojít k jeho přehřátí a vyskočení jističe. Ve větru nebo za obtížných podmínek to už může být v marině problém, zejména pokud jste na jeho používání zvyklí.
umístění a plnost vodní nádrže (bývají dvě a zpravidla pod dvoulůžkem v kajutě), přepínání nádrží
WC (ventily)
přepínání fekálního tanku a jeho vypouštění
odčerpání vody ze sprchového koutu
sprcha na zádi
napouštěcí ventily (hrdla) nádrží
Na co si dát zejména pozor?
Zkontrolujte stav vody v nádržích (ukazatel stavu nebývá spolehlivý). Zjistěte si ale především, kde se přepínají - existují různé systémy, a ne každý je intuitivní. Když nevíte, kde je přepínání vodních nádrží, tak pro vás došla voda, i když máte další nádrž plnou. Vodní nádrže je ještě potřeba před odplutím doplnit.
Na ucpaný fekální tank jsou charterovky háklivé. Věnujte proto jeho kontrole pozornost. I když vypadá jako prázdný, mohla předchozí posádka tank jen vyčerpat a ucpání neřešit. Jeho průchodnost můžete zkontrolovat pomocí jaru. Je to neekologické, ale pokud je tank průchodný, uvidíte při vyčerpávání tanku bubliny v moři u vypouštěcí příruby.
Leží na navigačním stolku v salónu nebo v zásuvkách.
mapy na celou trasu a jejich stav (pokud nějaká chybí, obvykle je to ta, co zrovna budete potřebovat)
navigační pomůcky (odpichovátko, tužka, pravítka, náměrový kompas)
dalekohled
lodní dokumenty (povolení k plavbě – v Chorvatsku tzv. Prijava, pojištění odpovědnosti, případně Koncesní listina vyžadovaná v Chorvatsku, seznam posádky – Crew List)
umístění motoru a přístup k motoru
stav oleje v motoru i převodovce
napnutí klínových řemenů, palivový filtr
stav chladicí kapaliny a přívodní ventil chladicí vody
stav nafty v nádrži, umístění nádrže na naftu (bývá pod dvoulůžkem v kajutě)
Na co si dát zejména pozor?
Otevřete motor a prohlédněte si ho. Nevytéká z něj něco? Nastartujte, zařaďte vpřed i zpátečku, zjistíte tak i stav lodního šroubu (propeleru). Před zařazením rychlosti si zkontrolujte, že vám pod lodním šroubem nevede žádné mooringové lano.
Zkontrolujte, zda je na lodi náhradní klínový řemen k hlavnímu motoru a gumový impeler do podávacího čerpadla slané vody na chlazení motoru a stranový klíč velikost 8-10, kterým se povolují šrouby na víčku vodního impeleru.
chladnička (zjistěte, kde se nachází termostat, abyste mohli seřizovat teplotu a chladicí výkon - v létě je chladnička druhá nejdůležitější věc na lodi hned po motoru)
vařič (zkontrolujte, kde se aretuje)
2 plynové lahve (ověřte plnost hlavně té rezervní)
umístění uzávěru plynu a jeho používání
vybavení
Na moři člověk nikdy neví. Když půjde náhodou do tuhého, neztratíte čas hledáním.
záchranné vesty
záchranné pásy (harnesy)
světlice
hasicí přístroje
bocmanská sedačka
Na co si dát zejména pozor? Prohlédněte si vybavení důkladně a přesvědčte se, že na palubě opravdu je v dostatečném počtu a v dobrém stavu.
povlečení (v Chorvatsku je součástí výbavy, jinde za příplatek, ověřte si předem)
úložné prostory
Kontrola všech jističů a elektrického vybavení je náročná, ale nechte si energii i na kontrolu paluby a trupu, kde se skrývá ještě pár důležitých věcí.
Co kontrolovat na palubě? Stav plachet a lan, ovládání a používání plachet, záchranné prostředky a věci v batystách.
Vyzkoušejte si balení a refování plachet, obsluhu výtahů/lan. Zeptejte se na způsob rolování plachet, případně na refování hlavní plachty (způsob rolování geny je takřka na všech lodích stejný, ale způsob rolování hlavní plachty se liší na různých typech lodí).
stopery (piano), navijáky (vinšny)
stav výtahových, rolovacích a otěžových lan
kormidlo (vyzkoušejte vůli kormidelního kola doprava a doleva)
plachty (stav, poškození, ovládání)
Na co si dát zejména pozor? Stav plachet. Zejména u starších lodí mohou být plachty už opotřebované. Jak zjistit jejich stav? Vytáhněte plachtu a podívejte se proti sluníčku. Když uvidíte, že prosvítá, je nejvyšší čas je vyměnit. Charterovky se výměně obvykle brání, proto si plachty nafoťte a natočte, abyste při vracení lodi předešli zbytečným dohadům, kdo drobné poškození způsobil.
bow thruster (příďový propeler)
navigační přístroje a autopilot, kompas, hloubkoměr
TIP Nezapomeňte si zjistit, zda hloubkoměr měří od hladiny nebo od kýlu, na každé lodi je to jiné a pro vás to může být fatální.
záchranný kruh či podkova
záchranná svítící bóje
kliky k navijákům
fendry
TIP Máte dostatek fendrů a jsou v dobrém stavu? Pokud jste začínající kapitán, můžete požádat o fendr navíc. A hlavně o jeden velký kulatý na záď, pokud není na lodi.
rezervní pína – kormidelní páka (tu je dobré si zkusit nasadit a použít)
vázací lana
elektrický prodlužovák
hadice na vodu
nůžky na přestřižení stěhů a vantů
rezervní kotva
kýbl, rejžák, houba
páka k ruční bilge pumpě
pádla, pumpa ke člunu (zkontrolujte, zda hadice pumpy pasuje do ventilu člunu) a háčky (havlenky) pro pádla ke člunu (dinghy)
Co kontrolovat? Odřeniny, šrámy a poškození i pod čarou ponoru. Vždy si udělejte fotku nebo si celou loď natočte.
paluba lodi a prostor pod podlážkami (šrámy, přítomnost vody, stav okolí kýlových šroubů - jejich popraskané okolí často znamená, že kýl byl nabouraný )
boky lodi (můžou být poničeny nárazem a odřené kvůli nedostatečnému použití fendrů)
přední část lodi (může být poničená především od kotvy)
záď lodi (poničená bývá od přístavních mol při manévrech)
podponorová část trupu (kontrolujte raději mimo marinu - odřeniny, namotání lana)
vyklápění badenplata a jeho ovládání
TIP Podívejte se pod fendry, jestli se tam neskrývá odřenina, která by mohla spadnout na vás. Vše si důkladně nafoťte.
Kontrola je ve špinavé marině velmi nepříjemná. Proto ji proveďte v nejbližší zátoce, a případnou závadu hned telefonicky nahlaste do charterové společnosti, aby ji nechtěli uhradit po vás.
TIP Ponořenou část zkontrolujte už v marině pomocí GoPro kamery nebo kamery v podvodním pouzdře. Připevněte na delší tyč (nebo skládací rameno) a celou loď obejděte a pod hladinou natočte.
Bocmanská lávka pro lezení na stěžeň, neporušenost bocmanské sedačky a lana výtahu (bývají předřené v horní části).
Náhradní díly (náhradní klínové řemeny k hlavnímu motoru a gumový impeler do podávacího čerpadla slané vody na chlazení motoru).
Malý člun (dinghy) a jeho stav, popř. přívěsný motor.
Časový pres
Technik má na starosti v sezóně hodně lodí a přebírání chce mít co nejrychleji za sebou. Nenechte se odradit a obrňte se trpělivostí, vyplatí se to.
Škody objevené po vyplutí
Pokud objevíte nějakou závadu až po odchodu technika, hned ji nafoťte a pošlete do charterové společnosti, případně tam zavolejte.
Méně kvalitní charterovka
Pokud přebíráte starší loď nebo loď u neprověřené charterové společnosti, buďte důkladnější a ostražitější.
Pokud si přeberete loď pečlivě a vše důkladně zkontrolujete, splnili jste první podmínku pohodové a bezproblémové plavby. Užijte si ji i se svou posádkou a někdy na moři ahoj!
Chcete mít všechny důležité rady vždy po ruce? Stáhněte si zdarma e-book Průvodce převzetím lodě krok za krokem do mobilu.
Nebo se podívejte na Jirkovu přednášku Jak si přebrat loď, která je plná praktických videí, kde vše uvidíte na vlastní oči.
Získejte na plavbě 100% jistotu. Kromě pojištění kauce nezapomeňte na cestovní pojištění a, pokud cestujete s dětmi, bude se vám hodit i asistence SeaHelp. Doporučujeme i pojištění odpovědnosti skippera a posádky, které oceníte při hrubé nedbalosti nebo provozu dinghy či vodních sportech.
Spočítat pojištěníChcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!