Podrobnosti, ze kterých desatero vychází, jste si mohli přečíst v případových studiích o nehodách lodí Liquid Vortex, CV21 a Buccaneer of Upnor a také v obsáhlé analýze o smrtelné nehodě majitelské lodi Platino.
A teď už pojďme k desateru, na co si dát pozor při plavbě na zaďák:
1. Nebezpečí hrozící od otěže hlavní plachty
Je mylné se domnívat, že při plavbě po větru neboli na zaďák je hlavním nebezpečím ráhno. Zatímco na menší plachetnici může ráhno při nekontrolované halze někoho opravdu udeřit a smrtelně zranit, na většině moderních lodí je dostatečně vysoko nad hlavami posádky.
Větší nebezpečí pravděpodobně hrozí od uvolněných otěží hlavní plachty, což si především začínající posádky ne vždy uvědomují. Pohybují se či usadí do blízkosti vozíku otěží hlavní plachty, aniž by tušili, že zde hrozí smrtelné nebezpečí.
Posádka by se měla držet za bezpečnou linií, a pokud si někdo všimne, že se kolem vozíku a otěží někdo pohybuje nebo sedí, je nutné ho na hrozící nebezpečí okamžitě upozornit.
Bezpečnou linii se doporučuje určit při instruktáži posádky. Podle konstrukce paluby lodi může být kdekoli, například před hlavními vinšnami, a informace o tom, kde se není radno kvůli bezpečnosti pohybovat, usnadní posádce orientaci na palubě.
Na nebezpečí od otěže i na riziko přelétávajícího ráhna při nekontrolované halze je třeba posádku důrazně upozornit
2. Zkušenosti kormidelníka
V prvních třech případech byl u kormidla nezkušený člen posádky.
Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.
Více informacíJiž jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.