V 1. díle jsme podrobně prozkoumali tři tragické nehody způsobené nechtěnou halzou. Dnes pokračujeme obsáhlejší studií příčin další smrtelné nehody majitelské plachetnice Platino.
PŘÍPADOVÁ STUDIE 4: PLACHETNICE PLATINO
Co o lodi uvádí Maritime New Zealand? Platino byla majitelská loď s délkou 66 stop, vyrobená v roce 1997 a v roce 2015 přestavěná a modernizovaná. Po tříměsíční plavbě kolem Nového Zélandu se dva majitelé a tři další členové posádky vydali na 1 000 mil dlouhou plavbu na Fidži. Kapitánka a zároveň spolumajitelka lodi měla napluto 60 až 70 tisíc mil a i ostatní členové posádky byli zkušení námořníci zvyklí na plavbu na otevřeném moři.
Na plavbu se posádka vydala za mírného větru, ale třetí den dosáhl jižní vítr 30 až 35 uzlů a moře bylo rozbouřené. Fidži leží téměř přímo na sever od Aucklandu, takže loď plula na zaďák. Posádka vyvázala preventer, zrefovala plachty a spolehla se na autopilota, který v daných podmínkách svou funkci plnil dobře.
Náhle však loď provedla nekontrolovanou halzu, ráhno přelétlo na opačnou stranu lodi a vzápětí se vrátilo při další halze zpět. Loď se stala neovladatelnou a preventer se vytrhl.
Systém otěžového vozíku hlavní plachty odděloval kormidelní prostor na zádi od zbytku kokpitu. V momentě nehody nebyl u kormidla nikdo, ale předpokládá se, že jeden z členů posádky se na něj snažil dosáhnout právě v momentě, kdy došlo ke druhé nekontrolované halze. V té chvíli byl - pravděpodobně uvolněnou otěží hlavní plachty - vymrštěn na boční palubu, kde následně podlehl následkům utrpěných zranění.
Oka použitá k vyvázání se vytrhla a lano preventeru se přetrhlo
Situace se dále zhoršovala
Vozík přestal plnit svou funkci, i když otěž hlavní plachty byla na něm stále připevněná, a přelétání ráhna ze strany na stranu už nic nebránilo. Zpráva uvádí, že: „Ráhno se pohybovalo zcela nekontrolovaně a naráželo na sálingy po obou stranách stěžně.“ V té chvíli už zbytek posádky vybíhal na palubu.
„Krátce na to,“ čteme dále ve zprávě, „člen posádky, který vyběhl na palubu jako první a uviděl uvolněné ráhno, křikl na kapitánku, aby rychle sklonila hlavu, což udělala. V té chvíli zahlédla cosi letícího přes levobok.
Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu. Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.
Prémiový obsah