Bezpečnější jízda po větru: Rozbor tragických nehod s nechtěnou halzou II

Autor: Rachael Sprot (pro časopis Yachting Monthly) 2.10.2024 Článek Skippers Club lock
Pokračujeme v rozboru tragických nehod, za kterými stojí nepovedené halzy. Dnes publikujeme obsáhlou zprávu o lodi Platino. Analýza vyšetřovací komise se detailně věnuje všem příčinám této nehody včetně selhání preventeru.
Bezpečněji po větru: Rozbor tragických nehod s nechtěnou halzou II

V 1. díle jsme podrobně prozkoumali tři tragické nehody způsobené nechtěnou halzou. Dnes pokračujeme obsáhlejší studií příčin další smrtelné nehody majitelské plachetnice Platino.

PŘÍPADOVÁ STUDIE 4: PLACHETNICE PLATINO

Co o lodi uvádí Maritime New Zealand? Platino byla majitelská loď s délkou 66 stop, vyrobená v roce 1997 a v roce 2015 přestavěná a modernizovaná. Po tříměsíční plavbě kolem Nového Zélandu se dva majitelé a tři další členové posádky vydali na 1 000 mil dlouhou plavbu na Fidži. Kapitánka a zároveň spolumajitelka lodi měla napluto 60 až 70 tisíc mil a i ostatní členové posádky byli zkušení námořníci zvyklí na plavbu na otevřeném moři.

Na plavbu se posádka vydala za mírného větru, ale třetí den dosáhl jižní vítr 30 až 35 uzlů a moře bylo rozbouřené. Fidži leží téměř přímo na sever od Aucklandu, takže loď plula na zaďák. Posádka vyvázala preventer, zrefovala plachty a spolehla se na autopilota, který v daných podmínkách svou funkci plnil dobře.

Náhle však loď provedla nekontrolovanou halzu, ráhno přelétlo na opačnou stranu lodi a vzápětí se vrátilo při další halze zpět. Loď se stala neovladatelnou a preventer se vytrhl.

Systém otěžového vozíku hlavní plachty odděloval kormidelní prostor na zádi od zbytku kokpitu. V momentě nehody nebyl u kormidla nikdo, ale předpokládá se, že jeden z členů posádky se na něj snažil dosáhnout právě v momentě, kdy došlo ke druhé nekontrolované halze. V té chvíli byl - pravděpodobně uvolněnou otěží hlavní plachty - vymrštěn na boční palubu, kde následně podlehl následkům utrpěných zranění.

Vytržená oka vyvázání preventeru

Oka použitá k vyvázání se vytrhla a lano preventeru se přetrhlo

Situace se dále zhoršovala

Vozík přestal plnit svou funkci, i když otěž hlavní plachty byla na něm stále připevněná, a přelétání ráhna ze strany na stranu už nic nebránilo. Zpráva uvádí, že: „Ráhno se pohybovalo zcela nekontrolovaně a naráželo na sálingy po obou stranách stěžně.“ V té chvíli už zbytek posádky vybíhal na palubu.

„Krátce na to,“ čteme dále ve zprávě, „člen posádky, který vyběhl na palubu jako první a uviděl uvolněné ráhno, křikl na kapitánku, aby rychle sklonila hlavu, což udělala. V té chvíli zahlédla cosi letícího přes levobok.

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.