5 nejčastějších chyb, které vedou k nehodám na moři

Autor: Daniela Jírová 10.3.2025 Článek
Jaké jsou nejčastější příčiny problémů na moři a jak se jim vyhnout? Lidský faktor hraje klíčovou roli a chyby se nevyhýbají ani zkušeným jachtařům. Podívali jsme se na pět nejčastějších přešlapů a přinášíme tipy, jak plout bezpečně a bez zbytečných komplikací.
5 nejčastějších chyb, které vedou k nehodám na moři

Proč se stávají nehody na moři

Většina jachtařů se obává technických závad či náhlých změn počasí, ale ve skutečnosti za 78 % nehod stojí lidský faktor. Technické selhání (včetně skrytých závad) způsobí jen 20 % nehod a nečekané vnější vlivy pouhá 2 % (tornádo, zemětřesení, UFO).

Analyzovali jsme škody řešené v Boatsafe a ukážeme vám nejčastější chyby, kterým se na své plavbě můžete vyhnout.

1. Nepozornost a únava

Nepozornost je jednou z nejčastějších příčin nehod. Přehlédnutí skály, izolovaného nebezpečí nebo lana při přistávání má nepříjemné, někdy i tragické následky. Moře si vás zkrátka zaslouží celého/celou. Vaši 100% koncentraci vám oplatí mnohonásobně.

TIP: Soustřeďte se na všechny činnosti na lodi a nenechte se rozptýlit posádkou. Pozor také na pocit nepostradatelnosti – unavený skipper nedokáže chladně zvážit všechna rizika a situace se snadno stane kritickou (viz známé "jachtařské pravidlo řetězení problémů").

PŘÍKLAD Z PRAXE: I mistr tesař se někdy utne... Na dvou různých regatách dvě různé lodě nasedly na překážku. Stalo se vždy cestou na start, kdy nikdo nespěchal, ale posádky nebyly koncentrované.

Dvě lodě nasedlé na znak na moři

I mistr tesař se někdy utne – dvě různé regaty a dvě různé lodě

2. Lehkovážné či chaotické vedení jachty

Nepřiblížení mapy, nejasné pokyny nebo ledabylé vyvázání lodi často způsobí zbytečné škody. K řadě nehod vede i nepořádek na palubě – vyřešení aktuální kritické situace umí pořádně zkomplikovat. Mnoho jachtařů by mohlo vyprávět, jak si namotalo vlastní lano do lodního šroubu.

TIP: I když vás láká "dovolenkový" mód, věnujte se řízení lodi odpovědně. Sledujte okolí, vyhodnocujte informace, předvídejte a připravujte si záložní plán.

Pozor na alkohol - může vést i fatálnějším nehodám nebo pádu přes palubu (a 58 % hlášených MOB končí smrtí). A pokud je pod vlivem alkoholu skipper, neochrání vás ani pojištění (pojišťovna má alkohol v tzv. výlukách).

Mapa nehody

Místo, kde došlo k nárazu – celkový pohled a detail

3. Podcenění předpovědi počasí

Nesledování aktuálních podmínek nebo spoléhání na nesprávné zdroje vás může dostat do opravdu nebezpečné situace. Delší plavba v náročných podmínkách se navíc podepíše na stavu posádky i skippera (který je zatížený velkou odpovědností za posádku a loď) a i snazší situaci už nevyřeší.

TIP: Je důležité sledovat nejenom předpovědní modely, ale především lokální předpovědi s varováním. Tyto předpovědi zahrnují varování a upozorňují na potenciálně nebezpečné změny počasí. Obsahují analýzu, kterou si většina lidí nedokáže sama udělat pouze na základě Windy.

Mapa nehody

Poloha lodi před utržením

4. Přístavní manévry bez přípravy

Zbrklé zajíždění do mariny bez jasných pokynů pro posádku i loď často končí chaosem a poškozením.

TIP: Před prvním vyplutím si s posádkou projděte celou palubu a naučte jednotlivé členy jejich úkoly a povinnosti. Manévry si dobře rozmyslete vzhledem k aktuálním podmínkám a během nich dávejte posádce srozumitelné pokyny.

Mapa nehody

Přístav La Calleta, dějiště tragédie

5. Riskování a přecenění sil

Plavba v náročných podmínkách bez dostatečných zkušeností vede ke škodám a k pozdní reakci v krizových momentech. Své schopnosti přeceňují někteří začínající jachtaři, kdy čerstvě po kurzu vyplují na noční přeplavbu, na rozbouřené moře nebo pod plachtami do silného větru. V lepším případě si odnesou důležité zkušenosti, v horším případě i škodu na lodi.

Ale pozor, často to dělají i zkušení jachtaři, kdy se příliš spoléhají na zkušenosti a přeceňují svou schopnost úsudku a improvizace. Nevyhodnotí pak včas jednoduchou situaci a nedokážou ji už efektivně vyřešit.

TIP: Nebojte se změnit plány, pokud se na něco necítíte. Někdy je největší odvaha nevyplout.

Loď poničená po nárazu na ostrov

Loď byla z půlky plná vody a vytekl do ní fekální tank

A ještě jeden příklad na závěr – vážná nehoda na regatě, která ukazuje, že k nehodám často vede kombinace několika chyb. V tomto případě přecenění sil, podcenění počasí i únava.

Co se stalo? Na jedné z etap regaty se zhoršily podmínky a i pro zkušené už bylo poměrně náročné plout s genakrem. Méně zkušené posádky přesto také genakr vytahovaly, aby držely krok s čelem. Bohužel jedna z lodí po opakovaném spin outu namotala otěž na propeler, ztratila nad lodí kontrolu a narazila do ostrova. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění.

Loď poničená po nárazu na ostrov

Poničená loď nárazem do ostrova při regatě

Přejeme všem jachtařům hodně krásných a hlavně bezpečných naplutých mil!

A nezapomeňte, že s případnými trablemi vám vždy rádi pomůžeme naším pojištěním pro jachtaře.

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Podívejte se i na náš rozcestník Skutečné námořní příběhy a jejich řešení s mnoha tipy, jak krizové situace zvládnout.