Proč se stávají nehody na moři
Většina jachtařů se obává technických závad či náhlých změn počasí, ale ve skutečnosti za 78 % nehod stojí lidský faktor. Technické selhání (včetně skrytých závad) způsobí jen 20 % nehod a nečekané vnější vlivy pouhá 2 % (tornádo, zemětřesení, UFO).
Analyzovali jsme škody řešené v Boatsafe a ukážeme vám nejčastější chyby, kterým se na své plavbě můžete vyhnout.
1. Nepozornost a únava
Nepozornost je jednou z nejčastějších příčin nehod. Přehlédnutí skály, izolovaného nebezpečí nebo lana při přistávání má nepříjemné, někdy i tragické následky. Moře si vás zkrátka zaslouží celého/celou. Vaši 100% koncentraci vám oplatí mnohonásobně.
TIP: Soustřeďte se na všechny činnosti na lodi a nenechte se rozptýlit posádkou. Pozor také na pocit nepostradatelnosti – unavený skipper nedokáže chladně zvážit všechna rizika a situace se snadno stane kritickou (viz známé "jachtařské pravidlo řetězení problémů").
PŘÍKLAD Z PRAXE: I mistr tesař se někdy utne... Na dvou různých regatách dvě různé lodě nasedly na překážku. Stalo se vždy cestou na start, kdy nikdo nespěchal, ale posádky nebyly koncentrované.
I mistr tesař se někdy utne – dvě různé regaty a dvě různé lodě
2. Lehkovážné či chaotické vedení jachty
Nepřiblížení mapy, nejasné pokyny nebo ledabylé vyvázání lodi často způsobí zbytečné škody. K řadě nehod vede i nepořádek na palubě – vyřešení aktuální kritické situace umí pořádně zkomplikovat. Mnoho jachtařů by mohlo vyprávět, jak si namotalo vlastní lano do lodního šroubu.
TIP: I když vás láká "dovolenkový" mód, věnujte se řízení lodi odpovědně. Sledujte okolí, vyhodnocujte informace, předvídejte a připravujte si záložní plán.
Pozor na alkohol - může vést i fatálnějším nehodám nebo pádu přes palubu (a 58 % hlášených MOB končí smrtí). A pokud je pod vlivem alkoholu skipper, neochrání vás ani pojištění (pojišťovna má alkohol v tzv. výlukách).
Místo, kde došlo k nárazu – celkový pohled a detail
3. Podcenění předpovědi počasí
Nesledování aktuálních podmínek nebo spoléhání na nesprávné zdroje vás může dostat do opravdu nebezpečné situace. Delší plavba v náročných podmínkách se navíc podepíše na stavu posádky i skippera (který je zatížený velkou odpovědností za posádku a loď) a i snazší situaci už nevyřeší.
TIP: Je důležité sledovat nejenom předpovědní modely, ale především lokální předpovědi s varováním. Tyto předpovědi zahrnují varování a upozorňují na potenciálně nebezpečné změny počasí. Obsahují analýzu, kterou si většina lidí nedokáže sama udělat pouze na základě Windy.
PŘÍKLAD Z PRAXE: Noční drama: utržení z kotvy těsně u skal a nefunkční motor. Jak dopadla tato nehoda
Poloha lodi před utržením
4. Přístavní manévry bez přípravy
Zbrklé zajíždění do mariny bez jasných pokynů pro posádku i loď často končí chaosem a poškozením.
TIP: Před prvním vyplutím si s posádkou projděte celou palubu a naučte jednotlivé členy jejich úkoly a povinnosti. Manévry si dobře rozmyslete vzhledem k aktuálním podmínkám a během nich dávejte posádce srozumitelné pokyny.
PŘÍKLAD Z PRAXE: Tragédie na Sardinii: Během přistávání v La Caletta došlo k vážnému zranění člena posádky, protože lano se zamotalo do propeleru
Přístav La Calleta, dějiště tragédie
5. Riskování a přecenění sil
Plavba v náročných podmínkách bez dostatečných zkušeností vede ke škodám a k pozdní reakci v krizových momentech. Své schopnosti přeceňují někteří začínající jachtaři, kdy čerstvě po kurzu vyplují na noční přeplavbu, na rozbouřené moře nebo pod plachtami do silného větru. V lepším případě si odnesou důležité zkušenosti, v horším případě i škodu na lodi.
Ale pozor, často to dělají i zkušení jachtaři, kdy se příliš spoléhají na zkušenosti a přeceňují svou schopnost úsudku a improvizace. Nevyhodnotí pak včas jednoduchou situaci a nedokážou ji už efektivně vyřešit.
TIP: Nebojte se změnit plány, pokud se na něco necítíte. Někdy je největší odvaha nevyplout.
Loď byla z půlky plná vody a vytekl do ní fekální tank
A ještě jeden příklad na závěr – vážná nehoda na regatě, která ukazuje, že k nehodám často vede kombinace několika chyb. V tomto případě přecenění sil, podcenění počasí i únava.
Co se stalo? Na jedné z etap regaty se zhoršily podmínky a i pro zkušené už bylo poměrně náročné plout s genakrem. Méně zkušené posádky přesto také genakr vytahovaly, aby držely krok s čelem. Bohužel jedna z lodí po opakovaném spin outu namotala otěž na propeler, ztratila nad lodí kontrolu a narazila do ostrova. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění.
Poničená loď nárazem do ostrova při regatě
Přejeme všem jachtařům hodně krásných a hlavně bezpečných naplutých mil!
A nezapomeňte, že s případnými trablemi vám vždy rádi pomůžeme naším pojištěním pro jachtaře.
Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Podívejte se i na náš rozcestník Skutečné námořní příběhy a jejich řešení s mnoha tipy, jak krizové situace zvládnout.